דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מרפסת הניהול 

מאת    [ 10/11/2009 ]

מילים במאמר: 540   [ נצפה 2140 פעמים ]

 

לכאורה, המנהל צריך להיות במרכז העניינים - באולם הייצור, במחלקת המכירות או במחלקת השירות - כדי שיוכל לשלוט בעסק. למעשה, בעסק מצליח, המנהל יושב על "מרפסת" וצופה על המתרחש. כך הוא יכול לתכנן את מהלכיו קדימה, בזמן שהעסק עובד בשבילו

הבה ונעשה תרגיל קטן. העיגול באיור מספר 1 שלעיל מתאר את העסק והנקודות הן מחלקות בעסק. היכן, לדעתך, צריך להיות המנהל? הצבע על הנקודה המתאימה.

רוב הסיכויים שהצבעת על הנקודה שבמרכז. זו כמעט התחושה הראשונית של כל מנהל או בעלים של עסק. לכאורה, מה יותר נכון מזה: "אני צריך להיות במרכז העניינים ולשלוט על הכול".

התשובה מורכבת יותר. מתברר, שהמנהל צריך לשאוף להיות זמן רב יותר דווקא בעמדה אחרת, מחוץ למעגל, הצופה על המתרחש. זו "מרפסת הניהול" שלו. נכון, בתחילת הדרך הוא יהיה רוב הזמן בתוך המעגל, אך ככל שהעסק גדל ונוספים לו עוד עובדים, הוא כבר לא צריך לתפעל אותו בעצמו. העסק עובד בשבילו והוא צריך לשבת יותר ויותר ב"מרפסת הניהול", כפי שממחיש איור מספר 2.

"המרפסת" יכולה להיות חדר בפינת אולם הייצור, משרד בקומה מעל או המכונית שבה נוסע המנהל מפגישה לפגישה. כל מקום שמספק לו את יכולת השליטה הרצופה ואשר ממנו הוא יכול להגיח מדי פעם כדי לפתור בעיות בעסק הוא "מרפסת הניהול".

יש לציין, כי כשהעסק קטן (עד 5 עובדים), בעל העסק יימצא יותר זמן בתוך המעגל, כי יש לו תפקידי ביצוע פעילים. במקרה כזה, הוא צריך לאזן היטב בין הצורך להיות במעגל ובין הצורך להיות על "מרפסת הניהול".

 

אתגר הניהול

ניהול מוצלח מתחיל ונגמר בהקפדה על ארבעה מרכיבים, השלובים זה בזה בצורה הדוקה: האסטרטגיה, התכנון, השליטה והבקרה - וחוזר חלילה. במילים אחרות, תפקידו של המנהל בעסק הוא: לגבש חזון ורעיונות, להיות יצירתי וליזום פעילויות (אסטרטגיה), לתכנן, לקבוע מדיניות ולקבוע יעדים (תכנון), לתת הוראות, לווסת את הפעילות ולוודא ביצוע (שליטה), להסיק מסקנות ולהפיק לקחים (בקרה). הלקחים הם כבר חלק מהיוזמה הבאה, וכן הלאה.

בעסק קטן, המנהל עושה את הדברים באופן אישי; כשהעסק גדל, הוא צריך לדאוג לשתף את עובדיו בתהליך הניהול. חשוב לזכור, שאם הוא יהיה המחליף (ה"פקק") של הנהג, של המזכירה, של מנהל העבודה, של נהג המשלוחים, של הפקידה שהולכת לבנק ושל המוכר בחנות - לא יישאר לו זמן לבקר ב"מרפסת הניהול". הבעיה היא, שרבים מן המנהלים אינם יודעים כי תפקידם העיקרי הוא פשוט להשקיף על העסק מה"מרפסת".

אין זה אומר שלא רואים את המנהל באולם הייצור, במחלקת הרכש או בנקודת המכירה, אלא שביקורים אלה נועדו לבקרה ולפיקוח בלבד. עם זאת, אם אתה מוצא לנכון לרדת ולתקן משהו במכונה, כי אתה מרגיש שרק אתה תדע איך לעשות את זה טוב, אז רד לשם, אבל מיד לכשתסיים - התנתק וחזור ל"מרפסת הניהול".

 

 

מנכ"ל חברת "נתיב בע"מ" מאז 1993, ליווה בהצלחה מעל 1000 בעל ניסיון רב בייעוץ פיננסי, שיווקי וארגוני, מומחה בגיוס כספים מבנקים, קרנות ומשקיעים, ותקשורת עם בנקים, מרצה בכיר, חונך מוכר ע"י משרד התמ"ת, מגשר מוסמך וחבר הנהלה בלשכת היועצים העסקיים בישראל. ל.י.ה.י.
http://www.nativbm.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב